allt vi vill ha är en kopp kaffe, och undvika att få klamydia.

här om dagen fick jag ett mail från poeter.se. det stod att jag inte hade loggat in på ett halvår och att dem saknade mig. att dem saknar mig, tror jag inte riktigt på. men det kan säkert stämma att jag inte har varit inloggad där under det senaste halvåret. därför bestämde jag mig för att göra ett återbesök. se om något nytt eller spännande hade hänt. det hade det inte. och min inspiration för att skriva sover fortfarande lika djupt. istället läste jag mina gamla texter. några av dem kunde jag knappt minnas att jag hade skrivit. det var underligt. min senaste dikt där skrev jag den 30 april, 2006. den blev vald till redaktionens val och fick en guldstjärna. den har samma titel som detta inlägg har fått.

jag slutade officiellt att tro på kärlek februari -06
och inofficiell började jag aldrig ens
för ingen är felfri
så därför sover vi bort våra dagar
i någon annans sängar
och hoppas på att alla våra problem har löst sig
fram mot kl 4
på eftermiddagen
då vi vill äta frukost
medan han där nere på gatan fortsätter att predika om de sjuka barnen i Afrika
vad fan ska vi göra åt saken?
allt vi vill ha är en kopp kaffe
och undvika att få klamydia

och vi skålar våra samveten lite renare
på ständig strävan efter lycka
i nonchalansens ära
och undrar varför vi aldrig lär oss av våra misstag
för hur jävla svårt kan det vara
att säga de där orden
som denna någon vill höra
på rätt sätt?

vi lånar kreditkort som aldrig lämnas tillbaka
synd för den som lämnade sin plånbok på spårvagnen
och frågar oss själva
om det egentligen är så himla märkvärdigt att tro på något
försöker lista ut hur alla plötsligt blev så konstnärliga
och grammatiskt inkorrekta
sen när blev det omodernt att bara vara?

livet passerar förbi
medan vi röker bort våra dagar på kaféer
och hånar den som inte är där
och sakta men säkert blir vi dem
som vi en gång
föraktat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0