je l’amais.

jag läste ut en bok precis nyss. läste den från pärm till pärm och drack kardemumma kaffe till. den var lite svår att komma in i, boken. och någonstans kring midnatt blev jag ledsen på den, eftersom jag hade förväntat mig mer, och ville lägga den ifrån mig. men så plötsligt tog den fart och jag läste resten medan min fjärde kaffekopp kallnade. boken var om kärlek, så klart. och vilken älskvärt förödande kärlek det var. om liv som blev upp och ner, och bak och fram, och alldeles ut och in. om tårar, familjer, skyldigheter, förtvivlan och om många långa år. om sådan kärlek som man själv aldrig upplevt, och antagligen aldrig heller kommer att uppleva, men som man ändå vet att, exakt så är det. precis så känns det. och det gör så himla ont att veta att det kan bli så ibland. och man blir alldeles rysligt rädd för kärlek.
     och här är några rader ur den, boken. några rader om saker man vill göra med någon annans älskade, den som man själv älskar med, på olika hotellrum, ibland.

" ... läsa tidningen över din axel, se till att du inte äter för mycket jordnötter, besöka vingårdarna i loire-dalen och dem i hunter valley, spela dum, pladdra, presentera dig för martha och tino, plocka björnbär, laga mat, åka till vietnam igen, ha sari på mig, sköta trädgården, väcka dig igen när du snarkar, gå på zoo, på loppmarknad, åka till paris, till london, till melrose, till piccadilly, sjunga sånger för dig, sluta röka, be dig klippa mina naglar, köpa porslin, dumheter, saker som man inte har någon användning för, äta glass, titta på folk, slå dig i schack, lyssna på jazz, reggae, dansa mambo och chacha, ha långtråkigt, vara lynnig, sura, skratta, linda dig kring mitt lillfinger, leta efter hus med utsikt över kor ... "

den här boken måste ni så klart läsa. anna gavalda har skrivit den, och titeln är jag älskade honom. eller, je l'amais, om ni hellre vill, och kan, läsa franska.
     
och andra oktober blir boken film. här kan ni smygtitta.

Kommentarer
Postat av: Anna

Va kul att du minns! Allt är bra här i lilla Helsingborg,var nyss och campade med några vänner. Inte mycket kvar av sommaren nu. Såg att du var i England hur var det? Jag älskar England! Har du några andra planer nu under sommaren ska du iväg någonstans?

2009-08-10 @ 22:46:54
URL: http://ohdare.blogspot.com
Postat av: Hanna

Jag måste få låna!!

2009-08-15 @ 16:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0