tisdagsrecept.


the tisdagsköttfärssåsen.

visste ni att tisdagar är utmärkta dagar för att laga köttfärssås, äta efterrätt och titta på film? jo, så är det nämligen! så nyss lagade jag en alldeles fantastisk köttfärssåsmiddag till mig själv, och nu tänkte jag att receptet måste förevigas här på bloggen. so here we go, det här behöver man slänga i sin kastrull för att få en lika god middag som min.

blandfärs, typ 400 g
1 röd paprika
haricots verts
1 burk kidneybönor
1 tomat
2 klyftor vitlök

matlagningsgrädde
1 burk krossade tomater
ajvar
grön curry
soya

salt
peppar

stek köttfärs med hackad vitlök, salt, peppar och ajvar. släng i harrisar och fyll på med paprikabitar. låt dra ett tag. nu, i med bönorna och ytterligare lite salt och peppar. stek ett tag. i med matlagningsgrädden och burken med krossade tomater. blanda om och låt puttra en stund. släng i en liten klick grön curry och lite mer ajvar (hett är gott). smaka sedan av med lite soya, och tillsätt mer salt/peppar vid behov. slutligen hacka i tomaten och låt allting puttra samman en stund. och under tiden kokar du så klart upp någon form av trevlig pasta. jag hade den här, superbillig & med en supermario på. flott liksom! och sedan, istället för att ha pastan i en kastrull och köttfärssåsen i en annan, blandar du samman innehållet från dessa två byttor i en. pastan får då bada lite trevligt och blir ännu smaskigare!
    
tada. klart! bara att servera.
och bor du ensam så har du efter denna middag också typ tre matlådor. strålande!

sedan kan man skämma bort sig själv med en liten chokladbit till efterrätt och titta på någon fransk kärleksfilm. en himla bra tisdag helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0